CREATING A DIGITAL PRODUCT CATALOG ON INSTAGRAM AS A PROMOTIONAL MEDIA FOR LOKA COFFEE

Authors

  • Salsabila Pradipta Amir Program Studi Administrasi Bisnis Sektor Publik, Politeknik STIA LAN Makassar
  • Ashar Muhammad Program Studi Administrasi Bisnis Sektor Publik, Politeknik STIA LAN Makassar

DOI:

https://doi.org/10.33509/admit.v2i1.2075

Keywords:

E-Catalogue , Social Media, Digital Revolutions

Abstract

The digital revolution has transformed the way we live, work, and interact. Social media has become a necessary tool for societal interaction. This encourages coffee shop owners to use social media for promotional purposes. One of them is Kopi Loka, which has not yet maximized its Instagram social media presence to promote its products. The objective of this study was to create an Instagram digital product catalog to promote Kopi Loka. This study applied a qualitative descriptive approach to describe promotional strategies on social media, specifically Instagram in the form of a digital product catalog at Kopi Loka. The result of the study demonstrated that by using digital product catalogs on Instagram as a promotional medium can enhance the number of visitors to Kopi Loka.

References

Daniati, N. S., Priyatno, A., & Muhdiyati, I. (2024). Pengaruh Media Sosial TikTok Terhadap Perilaku Moralitas Pada Era Digitalisasi di SDN Caringin 02. Karimah Tauhid, 3(4), 4091–4106. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i4.12812

Dina, N. (2024). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Omah Kopi Mandiri Tulungangung Melalui Media Sosial Instagram. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 7(3), 4010–4018. https://doi.org/10.31539/costing.v7i3.9095

Fajar, M., & Machmud, H. (2020). Penggunaan Media Sosial di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. Diniyah: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 46–52.

Fikri, M., Nurhamzah, N., & Erintania, S. L. (2023). Intensitas Penggunaan Media Sosial Instagram dan Akhlak Siswa di Sekolah. Jurnal Perspektif, 7(1), 23–33.

Firdaus, A., Rofi’i, A., Rohman, A. N., & Tsrif, M. (2024). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Promosi untuk Meningkatkan Daya Saing dan Tingkat Penjualan di Swalayan Surya Ponorogo. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi (JEBMA), 4(1), 107–115. https://doi.org/10.47709/jebma.v4i1.3481

Hasan, H., Arfah, H. A., & Arifin, A. (2024). Revolusi Digital dan Strategi Bisnis “Tinjauan Terkini terhadap Pertumbuhan Ekonomi.” SEIKO : Journal of Management & Business, 7(1), 1299–1303. https://doi.org/10.37531/sejaman.v7i1.6657

Hasya, R. (2022). Seberapa Besar “The Power of Netizen Indonesia” di Instagram?

Khasanah, F. N., Herlawati, Samsiana, S., Handayanto, R. T., Gunarti, A. S. S., Raharja, I., … Benrahman. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dan Ecommerce Sebagai Media Pemasaran Dalam Mendukung Peluang Usaha Mandiri Pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Sains Teknologi Dalam Pemberdayaan Masyarakat, 1(1), 51–62. https://doi.org/10.31599/jstpm.v1i1.255

Kurnianto, Y. T. (2020). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PROMOSI PEMASARAN MINUMAN DI BANJARBARU (Studi Pada Akun Instagram @tempatbiasa.kopi) (Diploma, Universitas Islam Kalimantan MAB). Universitas Islam Kalimantan MAB, Banjar Baru. Diambil dari https://eprints.uniska-bjm.ac.id/2001/

Kuspriyono, T., & Ramadhayanti, A. (2021). Strategi promosi kreatif dan strategi pemasaran inteksin dalam meningkatkan penjualan. AKUNTABEL: Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 18(3), 551–562. https://doi.org/10.30872/jakt.v18i3.9662

Lestari, P., & Saifuddin, M. (2020). Implementasi Strategi Promosi Produk Dalam Proses Keputusan Pembelian Melalui Digital Marketing Saat Pandemi Covid’19. Jurnal Manajemen dan Inovasi (MANOVA), 3(2), 23–31. https://doi.org/10.15642/manova.v3i2.301

Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(1), 56–73.

Meiliya, A., & Dwiridotjahjono, J. (2024). Implementasi Strategi Promosi Produk Dalam Pengembangan UMKM Indogift Di Surabaya. Economic and Business Management International, 6(1), 1–8.

Melandi, I. K., Budiman, A., & Yusuf, I. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Digital Pada Travelxism Menggunakan Digital Marketing Canvas. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(2), 1107–1122. https://doi.org/10.31955/mea.v7i2.3138

Murtaja, A. F. B., & Ien, D. L. (2024). Promosi Media Sosial dalam Meningkatkan Citra Positif dan Kuantitas Peserta Didik MTs Al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(2), 116–129. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i2.143

Nufus, H., & Handayani, T. (2022). STRATEGI PROMOSI DENGAN MEMANFAATKAN MEDIA SOSIAL TIKTOK DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN (Studi Kasus Pada TN Official Store). Jurnal EMT KITA, 6(1), 21–34. https://doi.org/10.35870/emt.v6i1.483

Peradantha, I. B. G. S., Suryati, S., & Putra, I. B. H. K. (2020). E-CATALOGUE BASED PROMOTIONAL MEDIA FOR TREE BARK PAINTING IN ASEI VILLAGE, PAPUA. Proceeding International Conference on Information Technology, Multimedia, Architecture, Design, and E-Business, 1, 477–482. Diambil dari https://eprosiding.idbbali.ac.id/index.php/imade/article/view/470

Puteri, A. N., Sulehu, M., Yamansah, Y., Saputra, F. H., Sabir, F. M., Rohayati, R., … Asrul, A. (2024). Sistem Informasi E-katalog Terintegrasi QRCode Berbasis Website untuk Pemasaran Produk Furniture. Jurnal Minfo Polgan, 13(1), 22–32.

Putri, V. (2022). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI INFRASTRUKTUR TEKNOLOGI INFORMASI: KEUANGAN, FLEKSIBILITAS TI, KINERJA ORGANISASI. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(3), 333–343. https://doi.org/10.31933/jemsi.v3i3.823

Putu, I., & Krisna, D. (2024). Pengaruh Pemasaran Produk Makanan dan Minuman Terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus di Green Cafe 15 A Kota Metro). Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahan, 2(2), 32–44.

Riyanto, A. D. (2022). Hootsuite (We are Social): Indonesia Digital Report 2022.

Romadon, A. S., Ihtiara, F. A., & Azzahra, R. (2023). Pengaruh Promosi Online dan Brand Ambassador terhadap Minat Beli Produk Scarlett Whitening. Jurnal Ilmiah Fokus Ekonomi, Manajemen, Bisnis & Akuntansi (EMBA), 2(02), 152–156.

Sono, M. G., Erwin, E., & Muhtadi, M. A. (2023). Strategi Pemasaran Digital dalam Mendorong Keberhasilan Wirausaha di Era Digital. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan West Science, 1(04), 312–324. https://doi.org/10.58812/jekws.v1i04.712

Suprapto, Y., & Farida, F. (2021). Penerapan Strategi Pemasaran Digital Pada Toko United Stationery. ConCEPt - Conference on Community Engagement Project, 1(1), 2419–2426. Diambil dari https://journal.uib.ac.id/index.php/concept/article/view/4917

Yasotha, Y., Lumbantungkup, R., Siregar, M., Indriati, A., Azhari, Z., & Busra, A. D. (2024). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA CAFE OX COFFEE MEDAN. JMSH : Jurnal Multidisiplin Sosial Dan Humaniora, 1(1). Diambil dari https://jurnal.ananpublisher.com/index.php/jmsh/article/view/4

Published

2024-06-01